Fans gezocht
Ook ik steun de lokale ondernemers, juist in deze tijd. De horeca heeft het niet makkelijk. De oplossing is vaker eten afhalen. Voor mij is dit heerlijk, een avondje niet koken en toch lekker eten. Afgelopen vrijdag besloten we op het laatste moment om iets te bestellen. We kozen voor een onbekend restaurant. Het zit al een tijdje in Utrecht, alleen had ik er nog nooit gegeten.
Het duurde maar een half uur. En dat op vrijdagavond. We haalden de maaltijd op, zodat ze extra verdienen, want nu hoeven ze geen commissie te betalen aan thuisbezorgen.nl (=15%). Bij het restaurant aangekomen, bleken we te vroeg te zijn. Heel vriendelijk werden we uitgenodigd om binnen een kopje thee/koffie te komen drinken. Zittend daar, voelde het als een avondje uit.
En het gaat verder. De koffie en thee waren van het huis en de eigenaar had ook nog een code toegevoegd zodat we een gratis film bij Pathé konden downloaden. Je raadt het al.. wij waren onder de indruk van deze service. Het resultaat is dat we onder de indruk met een grote glimlach naar huis fietsten. Hier gaan we vaker heen.
Waarom vertel ik je dit verhaal. Ook jij kan dit restaurant zijn. Ook jij kan deze waanzinnige service verlenen. Hoe? Door meer te doen dan de ander van je verwacht. Of het nu je klant is, je collega, je partner, je opdrachtgever/leidinggevende, je kind of iets dergelijk, doe net iets extra’s. Zorg voor een 9+. Hiermee maak je namelijk fans.
Tijdens mijn verjaardag heb ik kadootjes weggeven, iedereen kon een gratis boek aanvragen. En dat is massaal gedaan. Een collega verklaarde me voor gek. Ben je in de war of zo? Wil je failliet gaan? Nee ik wil geven, en juist door iets extra’s te doen, gaan mensen van je houden. Daar ben ik van overtuigd.
Gisteren ontving ik via LinkedIn een mooie reactie. “Nog gefeliciteerd Karin. Wat een super idee om deze dag de rollen om te draaien door niet presentjes te ontvangen, maar te geven. Precies zoals jij bent, geweldig! Door je boek te lezen, krijgen ze zelf nog meer! Originele actie”. Mooi he?
Maak elke dag één fan. Jos Burgers zei het al. Met ‘gewoon’ tevreden klanten schiet je weinig op. Wat je wilt, zijn fans. Overtref de verwachtingen van je klanten, collega’s, buren, partner, kinderen, vrienden enz. Maak er een gewoonte van. Daag je zelf uit. Houd het simpel: geef extra aandacht, een goed advies, een mooie bonus, zorg dat je een dag voor de deadline je spullen inlevert, een grote glimlach enz.
Ook jij kan het. Doe een stapje extra. Uit ervaring kan ik je vertellen dat het geweldig voelt. Je maakt niet alleen iemand blij, je wordt er zelf ook heel blij van. Het geeft veel energie en je hoeft er niet eens voor jarig te zijn.
Veel plezier met geven.
PS Over kadootjes gesproken.. op 25 november start ik een waanzinnig project waarin je leert hoe je in 12 weken effectief en toch warm communiceert met anderen. Ik vertel je er (vrijblijvend) graag alles over. Stuur me een berichtje als je nieuwsgierig bent. En omdat jij mijn fan bent en ik de jouwe doe ik er speciaal een paar super toffe bonussen bij. 🙂