Verborgen schatten

 In Coaching

Waarom doe ik de dingen die ik doe? Waarom deed ik dat? Misschien zijn dit ook dingen die je jezelf wel eens afvraagt. We kennen de kracht van vragen stellen. ‘Goede’ vragen zetten je aan het denken en maken je bewust en daarmee krijg je de kans om je te ontwikkelen. Je wereld wordt groter. Je ziet meer.

Kijk eens wat vaker in de spiegel
Een oude kappers slogan. En eigenlijk geldt ie ook voor ons. Zowel voor onze coachees als voor ons zelf. Ook wij willen ons professioneel blijven ontwikkelen. Een mooie manier om dat te doen, is door de ogen van anderen naar jezelf te kijken. Van de ander te leren. Een coach, mentor of een collega. Naast de vragen die je jezelf stelt, stelt de ander vaak andere vragen aan jou. Je wordt uitgedaagd om na te denken over je acties. Wat heb je precies gedaan? Wat ging er allemaal in je om? Kun je daar patronen in ontdekken? Door het reflecteren op je eigen handelen, krijg je een beter beeld van jezelf en kun je groeien.

Verborgen schatten zoeken
Het ontwikkelen van jezelf kan op allerlei manieren. Een favoriet van mij is intervisie. Het is een krachtig instrument om je kwaliteiten te verbeteren. Je gaat samen met anderen op zoek naar de schatten die in jou verborgen liggen: je talenten, vaardigheden, eigenschappen, ervaringen, kwetsbaarheden, eigenaardigheden, potentie. Dingen waar je misschien niet dagelijks bij stil staat. Misschien herken je ze zelfs niet eens of zijn ze voor jou juist heel vanzelfsprekend. Een soort automatische piloot. Het mooie is als je ervan bewust bent, dat er een (nieuwe) wereld voor je open gaat. Je zelfvertrouwen groeit en ook je lef om andere dingen te doen. Dat willen we toch allemaal!

Wat is intervisie nu eigenlijk?
Een intervisiegroep bestaat uit ‘gelijkgestemden’. Er worden professionele (en/of persoonlijke) dilemma’s, problemen en casussen ingebracht en besproken. De anderen kunnen je spiegelen, confronteren en met je op zoek gaan naar een oplossing.
Door met elkaar moeilijkheden en mogelijkheden te bespreken, over het coach vak te sparren, innovaties te delen, houd je elkaar scherp. Je blijft in je werk daardoor alert op wat je doet en op wat er nog niet zo lekker loopt.

De kracht van intervisie
Het houdt je dus scherp. Je leert hoe anderen naar bepaalde zaken kijken, hierdoor vergroot je je kennis en word je je bewust van alternatieven. Behalve dat je leert om (nog beter) te reflecteren op je eigen gedrag en emoties, word je ook automatisch vaardig in het begeleiden van een supervisie/intervisie. Tijdens een intervisie kun je met verschillende modellen en methodieken werken. Heel leerzaam. Twee vliegen dus in één klap.

Intervisie methodieken
Om discussie in het wilde weg of small talk sessies te voorkomen, is het zinvol om een  bepaalde structuur te hebben tijdens de intervisie. Er zijn boeken vol over geschreven. Drie bekende werkvormen die structuur aanbrengen zijn de volgende:
* De vijfstappenmethode
Dit is een standaardmethode om te praten over een probleem.
* De roddelmethode en de clinic zijn wat speelser en prikkelend: ze doorbreken het normale proces. Elke vorm begint met een vraagstelling van de ‘inbrenger’. Een dergelijke vraag zou kunnen zijn: “Ik vind het moeilijk om me aan de tijd te houden. Mijn sessies lopen allemaal uit. Hoe los ik dit op?”
Als je het grondig wilt doen, nemen de drie methodieken elk ongeveer een uur in beslag.

Voorwaarden voor succes
Om een ideale intervisie te hebben, moet er aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan.

Gelijkwaardigheid
Er zijn geen gezagsverhoudingen binnen een intervisie groep. Iedereen is gelijk en dus verantwoordelijk voor het proces. Nu kan het voorkomen dat er in een groep hele ervaren en minder ervaren coaches zitten. In principe hoeft dit geen probleem te zijn, als de deelnemers het ok vinden. Mocht er toch een duidelijk verschil zitten tussen de ‘halers’ en de ‘brengers’ dan is het wijs om de groep op te splitsen in een gevorderde en een beginners groep, om frustratie te voorkomen.

Vertrouwelijkheid
Wat er binnen de intervisiegroep besproken wordt, blijft onder elkaar.

Voorbereiding
Hele praktische zaken: Wie brengt een vraag in? Wie zorgt dat alle deelnemers ruim van tevoren weten wat de agendapunten zijn? Er zal dus vooraf contact zijn over de komende intervisie, zodat iedereen de kans heeft om zijn vraag in te brengen en de thema’s te zien van anderen. Mijn ervaring is wel dat bepaalde thema’s iedereen (kunnen) raken, en dat zijn vaak meer onderwerpen dan je zou denken. Er valt altijd wel iets te leren, ook al ben je niet de inbrenger.

Groepsgrootte
Een ideale intervisie groep bestaat uit 6-8 deelnemers. Bij kleinere groepen loop je het risico dat er, bij afmeldingen, te weinig deelnemers overblijven. Bij grotere groepen is er te weinig gelegenheid voor elke deelnemer afzonderlijk om zijn persoonlijke kwesties in te brengen.

Frequentie
Het is raadzaam om regelmatig bij elkaar te komen. Dat kan fysiek (dus in dezelfde ruimte) of tegenwoordig is online bijvoorbeeld via Zoom een heel goed alternatief. Achter je laptop, kop thee erbij, op een plek waar jij je prettig voelt.
De ideale frequentie is ongeveer eens per ongeveer acht weken bij elkaar. Dit heeft te maken met de groei. Persoonlijke en professionele ontwikkeling is een proces dat tijd nodig heeft. Het duurt vaak even voordat je de dingen die je hebt geleerd, kunt verwerken en toe kunt passen. Ook de voorbereiding op de komende bijeenkomst heeft tijd nodig. Een periode van veel langer dan acht weken is ook weer niet wenselijk. Anders zien de groepsleden elkaar minder dan vijf keer per jaar.

Commitment
Intervisie is niet vrijblijvend. Als je deelneemt in een intervisie groep dan ben je er. Groepsleden die alleen maar af zeggen, is heel vervelend. Het doet iets met de energie. Zie het maar als een kring met stoelen en er zijn steeds een paar stoelen leeg. Vervelend. Natuurlijk kun je ziek zijn of andere dwingende reden hebben om te moeten afzeggen. Het gaat om de discipline. Erbij willen zijn. Dat betekent ook dat je als groep de verantwoordelijkheid hebt om er iets van te maken. Iedereen geeft zijn kostbare tijd en energie, dus laat het dan ook iets toevoegen en zinvol zijn. Als je denkt dat de groep niet de juiste dingen doet of bespreekt dan zeg je dat en praat je er samen over.

Respect
We zijn allemaal anders en daarom kunnen we zoveel van elkaar leren. Het is dus belangrijk om respect te hebben voor elkaars beeld van de wereld en elkaars eigenaardigheden. Er bestaan geen domme vragen of meningen. Er bestaat geen goed of fout. Slechts feedback. Je mag het natuurlijk oneens zijn met elkaar.

Mogelijke valkuilen
Therapeutische gesprekken
Als coaches zijn wij een ster in analyseren. Het is goed om waakzaam te blijven dat het bij het thema blijft en dat je niet verzandt in eindeloze therapeutische sessie.

Generaliseren
Wees voorzichtig met de ander, de inbrenger, in een hokje te stoppen. Zodra er zinnen klinken als “maar jij bent ook een typische..”, of: “als ik jou was, zou ik…”. Hoor dan de alarmbellen en ga terug naar de kern en onderzoek of deze vragen en opmerkingen dienend zijn.

Vertrouwen
Juist dit is de plek waar je mag leren en fouten mag maken. Als iemand in de groep niet durft te zeggen wat hij op zijn hart ligt, dan is er iets mis. De vertrouwelijkheid is een verantwoordelijkheid van de groep. Met elkaar schept je een klimaat waar iedereen zichzelf mag en kan zijn.

Ongeschikte vragen
Er zijn vragen en vragen. Welke vragen zijn nu slimme intervisie vragen? Misschien goed om te beginnen wat geen geschikte vragen zijn. Of liever gezegd minder geschikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen die niet oplosbaar zijn omdat ze buiten de invloedsfeer van de inbrenger (of de groep )liggen. Bijvoorbeeld als een groepslid meer wilt weten over een bedrijvengebouw (en niemand heeft daar kaas van gegeten). Of problemen heeft met de organisatiestructuur. Tja daar valt helaas weinig aan te veranderen. Wel zou je met elkaar de vraag kunnen herformuleren en bijvoorbeeld gaan onderzoeken hoe om te gaan met dit gegeven of welke ruimte is er nog wel. Waar heb je wel invloed op.

Geschikte vragen
Overige vragen zou je kunnen indelen op een zogenaamde interventie diepte. Inhoudelijke vragen als bijvoorbeeld: “Met welk online boekhoud programma werken jullie?” “Wie heeft jullie website gebouwd?” “Is een website echt nodig?” “Wie kent er een coach techniek/werkvorm die ik kan inzetten in deze specifieke situatie?” Dit zijn technische bijna zakelijke vragen. Daar tegenover staan meer diepere vragen die raken meer aan persoonlijke thema’s, zingeving, drijfveren en blokkades. Bijvoorbeeld “Wil ik nog wel interne coach zijn?” “Waarom lukt het me niet om nieuwe coachees te vinden?” “Hoe komt het dat ik het gevoel heb dat ik faal als coach?”. Deze laatste vragen vereisen dat de leden van de intervisiegroep elkaar kennen en vertrouwen hebben in elkaar.

Het verschil tussen intervisie en supervisie
De belangrijkste overeenkomst is dat zowel intervisie als supervisie gaat over reflectie op eigen (werk)ervaringen, handelen en emoties. Alleen doe je het bij intervisie in gelijkwaardigheid. Samen met gelijkgestemden. Je leert van elkaar.
Bij supervisie is er een begeleider aanwezig. De groep kan bij supervisie ook bestaan uit twee personen: de supervisor (degene die de intervisie begeleidt) en de supervisant (de persoon die supervisie krijgt). De supervisor helpt de supervisant om zijn eigen handelen te analyseren. Hierdoor krijgt hij (nieuwe) inzichten in zijn eigen handelen en kan hij in de toekomst (eventueel) andere keuzes maken.

Intervisie in de praktijk
Intervisie is een vast onderdeel in onze coach opleiding. Na de AKP Coach Challenge (afgelopen november) kreeg ik van verschillende coaches de vraag of het mogelijk is om met elkaar te blijven sparren. Een mooie uitdaging. En die ga ik graag aan. Daarom ben ik op zoek naar meer enthousiastelingen die mee willen doen. Vanaf januari 2020 komen 1x maand (online) samen via Zoom. Hier kunnen we elkaar zien en spreken. Er is een ochtend en een avond groep.

Wat gaan we doen:

* Praktijk casus bespreken (kun je zelf inbrengen)
* Concrete coach thema’s uitdiepen
* Inzoomen op coach vaardigheden
* Uitwisselen van coach (werk) vormen
* Elkaar inspireren
* Elkaar uitdagen om creatief te worden en zaken anders aan te pakken

Experiment
Doe je mee aan dit experiment? Sta je open om samen te leren? Samen te groeien als mens en in onze rol als coach? Wil je mee doen, laat het me weten dan reserveer ik een plek voor en ontvang je een uitnodiging met de link naar Zoom. Je hoeft hier geen Facebook voor te hebben, slechts een computer/telefoon/tablet met camera en microfoon (zit vaak al ingebouwd) en een wifi verbinding.

Mocht je vragen hebben, laat het me weten.

Recent Posts